TROUBLESHOOTING

Dette er en større opgave at undersøge. Det kan være alt fra tænd/sluk knappen, nøgletinding (hvis du har det), dit display, dit batteri, din controller, din oplader der ikke virker eller et kabel fra én af ovennævnte. 

Du kan starte med at undersøge alle udvendige ledninger. Ser alt fint ud, kan du lave en test på dit batteri. Det kan gøres som i linket her.

El cykel batteritest

El løbehjul batteritest

Fungerer dit batteri fint, så kan du prøve at udskifte førnævnte dele én for én, for at lokalisere fejlen.

Løser det fortsat ikke problemet, kan det være et tilhørende kabel til én af ovennævnte dele.

Oplever du dine bremser giver en ‘skrabe’ / ‘hyle’ lyd når hjulet drejer rundt, er det højst sandsynligt fordi din bremseskive går i mod dine bremseklodser. Du skal justere din kaliber, således bremseskiven kan køre rundt uden problemer i din bremsekaliber. Der ligger et utal af videoer på Youtube, hvor cykelmekanikere viser, hvordan du justerer din kaliber. Her har jeg fx. fundet en. Klik her – testen er godt nok på bremser, der larmer på et el løbehjul, men fremgangsmåden er den samme. Og det er ikke noget du behøver betale dig fra at justere. Tjek også om din bremseskive er skæv. Det kan nemt ses, hvis du drejer hjulet rundt, imens du er opmærksom på dine bremseskive. Er bremseskiven skæv, skal den skiftes. 

Oplever du problemer med dine bremser, skal du først tjekke om dine bremseklodser er slidt ned. I så fald, skal de skiftes. Sådan skiftes bremseklodser. Se også om bremsekabel er intakt. Har du hydrauliske bremser, skal du også huske, der skal påfyldes olie løbende – derfor kan manglende bremseolie, også forårsage problemer med dine bremser. 

Undersøg om kablet til dit lys er intakt. Ser alle ydre ledninger fine ud, så skal du højst sandsynligt have skiftet dit lys. 

Undersøg om kablet til din sensor er intakt. Ser alle ydre ledninger fine ud, så skal du højst sandsynligt have skiftet din sensor.

Du skal foretage en test med et multimeter, som i videoen herunder:

Test din oplader

Fungerer din oplader, så kunne det være din ladeport, der har en fejl – skift i så fald ladeporten. 

Til at starte med, er det vigtigt at være klar over at, alle genopladelige lithium ion batterier (som er dem, du finder i nærmest alle el cykler, EUC’er og el løbehjul (dog med undtagelse af visse topmærker, der er begyndt at bruge batterityper som du finder i BYD og hos Tesla) er forbrugsstoffer og har en begrænset levetid. I sidste ende falder deres kapacitet og ydeevne til et niveau, der kræver, at de udskiftes.

Oplever du uregelmæssigheder med dit batteri, kan du foretage en fuldstændig konditioneringscyklus. For at gøre dette, skal du køre dit batteri helt tomt. Derefter foretager du en fuld opladning. Dette vil løse mange små problemer, der ligner en computer genstart. Du skal muligvis gøre dette to eller tre gange for at opnå den ønskede effekt.

Oplever du på trods af ovenstående fortsat problemer, kan du foretage en voltmeter test af dit batteri.

Der ligger rigtig mange gode videoer på Youtube. Jeg har linket til to her:

El cykel batteritest

El løbehjul batteritest

Viser testen uregelmæssigheder, så er dine celler i batteriet ødelagte. Det kan visse firmaer lave. Jeg ved bl.a. at Batteribyen og Batteribiksen begge har forstand på dette. Jeg kender ikke deres priser. Alternativt kan du købe et nyt batteri.

Du kan starte med at foretage en test på dit batteri. Det kan gøres som i linket her.

El cykel batteritest

El løbehjul batteritest

Virker dit batteri som det skal, og der ikke forekommer nogen uregelmæssigheder, så skal du teste din oplader.

Test din oplader

Viser testen heller ikke nogen uregelmæssigheder, så skal alle ledningerne indvending, der har noget med batteriet at gøre tjekkes efter, for at komme nærmere fejlen. 

 

Her kan du starte med at udskifte display (eller nøgletinding, hvis du har sådan en) – det er nemmeste løsning, hvis dette skulle vise sig at være, hvor fejlen ligger. 

Løser det ikke fejlen, foretag test på batteri:

El løbehjul batteritest

Viser testen ikke nogen uregelmæssigheder, kan det være kabel mellem display og batteri. Det kan også være din controller der skal skiftes.

 

Det kan være et defekt display, en løs ledning, et defekt batteri eller en ødelagt controller. 

Du kan prøve at skifte display først.

Herefter kan du foretage en test på batteri:

El løbehjul batteritest

Og til sidst kan du skifte controller, hvis ikke ovenstående løser problemet. 

CYKEL

Nåede du at se en fejlkode på display ? 
Kan du starte cyklen med oplader siddende i batteriet?
Kan du starte cyklen uden oplader sidder i batteri, men hvor batteriet har opladet en time ? 
Har du haft problemer med oplader eller oplevet batteriet ikke fungerede som det skulle ? 
Har du kørt i regnvejr på det seneste? 

Hvis du kan svare ja til en eller flere af ovenstående udfør disse to test: 

1. Test af oplader

2. Test af batteri 


Batteriet skal have siddet med oplader i, så det potentielt er helt opladet. 

Et digitalt multimeter kan skaffes til ca. 100kr eller du kan få en cykelmekaniker til at lave testen for dig. 

EL LØBEHJUL

Der skal undersøges om det er controller eller din motor, der er brændt sammen.

Denne test er beregnet til el løbehjul med to motorer og to controllere:

Følg trinene for at bekræfte, om det er baghjulsmotoren eller den bagerste controller B:

Trin 1-2-3 opsummeret: du kobler ledninger fra begge controllere samt begge motorer.

1. Du skal frakoble batteristikkene med frontcontroller A og bagerste controller B.
2. Afbryd de bagerste motorledninger fra den bageste controller B;
3. Afbryd de forreste motorledninger fra frontcontrolleren A;

Trin 4-5 opsummeret: tilslut motorerne til den modsatte controller ifht hvordan de var tilsluttet inden du startede på disse steps.

4. Tilslut den forreste motor til den bagerste controller

5. Tilslut den bagerste motor til den forreste controller

Som afslutning, skal ombytning testes:
6. Tilslut batteriet og prøv at kontrollere, om den bagerste motor virker eller ej.

Virker bagerste motor, så er det controller der er brændt sammen.
Virker motor ikke, så kunne det tyde på motor er brændt sammen.

Observér også, hvad der sker med forreste motor når du har byttet rundt.

Denne test opsummeret kort: Der skal byttes rundt på ledningerne mellem motor og controller A & B.

Du skal teste om det i første omgang kan være din oplader, der ikke virker.

Der ligger mange gode videoer på Youtube, bl.a. denne.

Det kan også være din ladeport, der ikke virker, hvis din oplader ikke viser nogen tegn på fejl.

Dette er ofte et tegn på, at dit batteri skal skiftes. Du kan prøve at starte med, at oplade dit løbehjul i 12 timer (husk altid at have løbehjulet under opsyn, når du oplader det).

Vær ligeledes opmærksom på, at alle genopladelige lithium ion batterier (som er dem, du finder i nærmest alle el cykler, EUC’er og el løbehjul (dog med undtagelse af visse topmærker, der er begyndt at bruge batterityper som du finder i BYD og hos Tesla) er forbrugsstoffer og har en begrænset levetid. I sidste ende falder deres kapacitet og ydeevne til et niveau, der kræver, at de udskiftes.

Du kan prøve at lave en test på dit batteri.

Det gøres således her:

El løbehjul batteritest