Dette afsnit er lavet til dig, der måske er ny i denne verden inden for el løbehjul. Jeg vil i dette afsnit prøve, at gøre dig klogere på alle delene et el løbehjul består af, så du forhåbentlig står bedre stillet bagefter. Du kommer til at få en gennemgang af alt fra dæk, bremser, batteri, motor, affjedring og det der ligger ind i mellem! I bunden af dette afsnit vil du finde en oversigt over de mærker jeg har herinde listet efter kvalitet, men først starter vi lige med en gennemgang af et el løbehjul!
Dæk er det, der giver dig trækkraft til at accelerere eller bremse. De giver dig rækkevidde og påvirker i høj grad din kørekvalitet.
Dæk findes princippet i to typer:
Under disse to ovenstående kategorier kan du både få:
1. Hybrid dæk: Dette er 50% alm. dæk og 50% off road dæk, gode til blandet kørsel mellem vej og grus
2. Off road dæk: Gode til tærræn kørsel, grus og den slags. Kan også fint bruges på alm vej
3. Vinterdæk: Gode til det danske vintervejr. Du får små nitter på disse dæk, der giver et bedre vejgreb under især snevejr
Det vil oftest være 8″, 10″ eller 11″ dæk, der vil sidde på dit el løbehjul, men du vil også kunne finde modeller her på siden med endnu større dæk. Generelt set vil luftfrie dæk give en mere hård kørsel – især hvis el løbehjulet i forvejen har meget lidt til ingen affjedring – til gengæld slipper du for punkteringer. Du vil også generelt kunne opleve at luftfrie dæk ikke har så god kontakt med underlaget som pneumatiske dæk.
Bremser på el løbehjul kan opdeles i to øvre kategorier:
1. Mekanisk (disse kræver en fysisk mekanisme for at bremse dit el løbehjul):
2. Elektronisk (kræver brugen af selve motoren til bremsning):
Oftest vil der gælde, at mekaniske bremsesystemer tilbyder meget stærkere bremsning end elektroniske systemer. Dog kræver de elektroniske systemer ikke samme regelmæssige justeringer eller vedligeholdelse. Du vil ofte se, at mange modeller (især de større, du finder herinde), har en kombination af både elektroniske og mekaniske bremsesystemer (skive eller hydrauliske), hvilket af sikkerhedsmæssige årsager også er at foretrække, hvis én af dem måtte fejle.
Formålet med affjedring er, at gøre din køreoplevelse mere behagelig og giver dig samtidig mulighed for sikkert at accelerere, bremse og klare sving. Stort set alle el løbehjul, du finder på min hjemmeside har affjedring.
Der er tre hovedtyper af affjedringssystemer på elektriske løbehjul, anført i rækkefølge efter hvor meget affjedring/støtte de hver især giver:
Batteriets størrelse afgør hvor lang rækkevidde du har. Værdierne angives i volt (v) og ampere-hours (ah). Langt de fleste batterier i el løbehjul vil enten komme med 24v, 36v, 48v eller 52v. Du vil her på hjemmesiden også finde 60v, 72v, 80v og endda 100v på visse af de største modeller i udvalget. Dertil kommer ah, der er en betegnelse for batteriopladning og kaldes som nævnt ampere-hours. De ligger ofte fra 4ah og på visse modeller helt op til 50ah. Jo højere v og ah er, jo længere rækkevidde har dit el løbehjul. De fleste modeller ligger fra 48v 18ah og op.
Motoren, der driver dit el løbehjul, er hele grundessensen på din tur. Det bestemmer topfarten, også op ad bakken, acceleration, ydeevne og strømforbrug. Alle el løbehjul har mindst én motor, men man kan med fordel finde en med to motorer – dette vil give bedre acceleration med højere ydeevne.
Motorens effekt fortæller dig, hvor meget energi motoren kan håndtere kontinuerligt. Dette er forskelligt fra peak power, der beskriver, hvor meget energi motoren kan drive på en kort periode.
Kort sagt, jo mere kraftfuld (altså jo højere watt) el løbehjulet er udstyret med, jo højere hastighed kan den nå, og jo højere skråning (det jeg på min hjemmeside kalder stigningsgrad) kan den klare.
Nominel effekt vs max effekt
En motor på et el løbehjul yder en bestemt watt. Denne watt betegnes i nominel effekt, som er den effekt din motor kan yde over en længere periode. Max effekt, er den watt effekt, din motor maksimalt kan yde, men i en meget kort periode. Visse mærker (bl.a. MiniMotors) betegner kun deres watt på deres el løbehjul som max effekt. Vær derfor opmærksom på, om det er den ene eller den anden der betegnes.
Hvilke typer motorer findes der?
El løbehjuls motorer findes med to typer motorer:
Børstet DC -motor
Den børstede motor er en ældre type motor. I denne type motor flyttes mekaniske børster langs motorens inderside for at give strøm til spolefaser. Desværre vil dette føre til, at børsterne slides over tid på grund af friktion og kan forårsage spændingen uregelmæssigt, og det vil være farligt under en køretur. På nuværende tidspunkt bruger de fleste kvalitets el løbehjul ikke længere denne type motor.
Børsteløs DC -motor (jeg har kun denne type motor på hjemmesiden)
Disse er nye typer motorer, også kaldet BLDC- eller EC -motorer, som er mere effektive, mere holdbare, mere støjsvage og mindre tilbøjelige til at blive overophedede end børstede motorer. I børsteløse motorer erstattes de mekaniske komponenter af digitale koblingskredsløb, der leverer strøm til spolefaser.
Størrelsen på motorer du finder her på hjemmesiden starter helt nede i omkring 1x300w og spænder helt op til 2x4000w på de helt store modeller.
Controlleren sender strøm til motoren baseret ud fra hvor meget du holder din “throttle” (gashåndtaget) i bund. Den styrer strømmen fra batteriet til motoren, og modtager input fra acceleratoren og (elektroniske) bremsekontroller og oversætter det til en strøm, der sendes til motoren. Controllere er vurderet baseret på den spænding og strøm, de er i stand til at regulere.
Den platform hvor du står på. Den kommer i mange forskellige størrelser, men er ofte et sted mellem 30-50cm lang og 15-40cm bred. Ofte med en form for skridsikkert underlag, der har det formål, at du står bedre fast – især ved regnvejr.
Her hvor alle dine knapper sidder. Nogle håndtag kan foldes sammen, andre kan ikke. Der er fordele og ulemper ved begge. Kan det foldes sammen er det mere kompakt og det kan være en god ting, hvis du fx. har det meget med i et tog, en bil eller andet. Det kan på visse modeller være en ulempe, det kan foldes, hvis kvaliteten af håndtaget ikke er særlig godt, så kan det knirke og føles løst. Du kan derfor opleve, at et håndtag du ikke kan folde sammen er mere stabilt og robust at køre med – især ved højere hastigheder (+55km/t).
Godt lys er et must – især i de mørkere tider i Danmark. Næsten alle løbehjul kommer med 1 lys foran – ofte LED, og mindst et lys bagpå, der aktiveres når du bremser. Visse modeller har også lys i siden af fodpanellet i form af flerfarvede lysdioder. Jeg vil dog på det kraftigste anbefale altid at investere i ekstra lys, så du er helt sikker på at blive set! Især et par god forlygter, kan være et rigtig godt køb.
Stellet/ styret er det foldbare metalrør, der forbinder styret med forhjulene. Stort set alle el løbehjul har en foldemekanisme, hvorpå den nemmere kan transporteres i fx. bil eller toget. Én af de store ulemper ved el løbehjul, der har denne foldemekanisme, er at det kan virke “løst” og ustabilt, og som noget man kan rykke frem og tilbage i, og det derved giver sig lidt. Det er vigtigt, ligesom med alt andet på dit el løbehjul, at du løbende spænder skruer og møtrikker omkring dit styr.
Jeg har etableret mange aftaler med de fleste mærker indenfor el løbehjul, du kan finde på markedet. Det kan gøre det uoverskueligt at finde sit nye el løbehjul. Udover søgefunktionen, hvor du kan filtrerer efter flere forskellige parametre (find den her), så har jeg også lavet dette afsnit. Du vil nedenunder finde en oversigt inddelt i kategorier efter kvalitet fra lavest til højest. Her tænker jeg materialerne, der er brugt, hvilke bremsertyper, der er monteret, kvalitet af styret, håndtag, bagskærme, osv. Jeg har samlet op til 4 mærker i samme rating, da nogle ligger meget tæt.
Listen er lavet personligt af mig og er derfor ikke en officiel liste du kan finde nogen steder. Samtlige mærker ville selvfølgelig rate sig selv som det absolutte bedste mærke, hvorfor jeg har prøvet af komme med mit take på det. Det skal siges, at bare fordi et mærke er nr. 1 eller nr. 2 på listen, betyder det ikke, det er noget skidt. Det betyder, at kvaliteten fra fx. nr 1 vs nr. 4 vil være at finde, og hertil også en større prisforskel. Og så skal du også tænke på, hvad dit behov er.
Der er ikke nogen grundt til at købe et løbehjul til 10.000kr, hvis man er fint tilfreds med et til 3.500kr, der sagtens kan dække ens behov. Listen sammenligner det enkelte mærke sådan overordnet set. Den tager ikke udgangspunkt i hver enkel model indenfor hvert mærke. Tager du en topmodel hos fx Kaabo (placering #4) og sammenligner den med én af de billigste modeller hos fx Nanrobot (placering #5), så ville Kaabo til enhver tid tage første-pladsen over bedste model at vælge. Dette skal du tage med i dine overvejelser, når du læser ovenstående liste. Du kan ikke sammenligne en model til 4500kr hos ét mærke op i mod en model til 6500kr hos et andet mærke.
Du kan med fordel også læse min råd & vedligeholdelse lige her.
Cookie | Duration | Beskrivelse |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |