Dette afsnit er lavet til dig, der ønsker mere information omkring de komponenter en el cykel er bygget op omkring. Du vil i dette afsnit få en uddybende forklaring på alle delene en el cykel består af. Du kommer til at få en gennemgang af alt fra bl.a. dæk, bremser, batteri, motor, affjedring og meget mere.
Stort set samtlige mærker af el cykler, du finder på hjemmesiden er produceret i Kina med både RoHs og CE mærkning. CE mærkning er et EU krav – ellers må de ikke forhandles i Europa. Fra de store kinesiske fabrikker bliver de fleste modeller sendt til Europæiske varehuse, der giver en kortere leveringstid til dig. Det er vigtigt, du er indforstået med, at du ikke kan sammenligne disse el cykler i kvalitet med mærker “herhjemme” – Bosch, Gazelle, Winther, Cube og Conway – for at nævne nogle stykker.
Priserne på (de fleste modeller på hjemmesiden), hvis man kigger på el cykler er langt under det halve og det betyder også, der er sparet på kvaliteten af visse komponenter, der er benyttet ved fremstilling. Dette er dele som; kæde, generelle vandtæthed (IP rating) – dog kan du godt køre i regnvejr med din cykel, men du kan ikke forvente, at især dit display og lys på cyklen over tid kan blive ved med at holde til større regnmængder, batteriets levetid vil også være kortere og hos visse modeller bremsesystemet (herunder bremseklodser – der slides hurtigt). Når det er sagt, så er kvaliteten stadig fin og acceptabel – du må bare ikke sammenligne en el cykel til 10.000kr, der kan køre 45km/t med en, fx. Gazelle el cykel, der kan kan køre 25km/t og som nemt kunne koste det dobbelte.
En el cykel er i mere eller mindre grad som en almindelig cykel – dog med påmonteret motor og tilhørende batteri, der giver hjælp til at træde. Motoren måles i watt og batteri i Wh (herinde står de anført som ah = ampere). En større motor, kan hjælpe dig med mere kraft, dog dræner en større motor også hurtigere dit batteri.
Drivkraften bag din el cykel. Motorens placering kan overordnet set være to steder.
1. Monteret i rammens centrale struktur, hvor pedaler og krumtappen drejer rundt om.
2. Monteret i navet, på enten forhjul eller baghjul.
1. En central- eller rammemonteret motor er for det meste kendetegnet ved, at den ofte er momentbaseret. Når du træder i pedalerne, så måler og assisterer el cyklen ud fra, hvor meget du træder og det assistanceniveau du kører i. Det kan give en mere jævn fordeling så at sige, af den hjælp du får, men kan også kræve mere vedligeholdelse end en navmonteret motor. Til gengæld er den godt beskyttet fra vind og vejr, og det er nemmere at skifte dæk.
2. En navmonteret motor på baghjulet (eller forhjul), registerer hvor meget du træder i pedalerne og assisterer herfra via hjulet – dette kan give dig en følelse af at blive skubbet afsted (med motor monteret på navets baghjul). En navmonteret motor kræver ofte ikke samme vedligeholdelse og er ofte også billigere at producere, da hele cykelrammen ikke skal konstrueres omkring en rammemonteret motor. Det kan ofte være lidt mere besværligt at skifte dæk, når motor sidder i navet.
MODE
Selve motorsystemet på en el cykel kommer normalt med flere muligheder ifht effekt – altså hvor meget hjælp motoren skal give dig. Der er som regel mellem 3 – 5 forskellige modes, hvor 1 er meget lidt hjælp og 3 / 5 er maksimal hjælp. En el cykel i Danmark må gerne køre 45km/t – også med 1000w motor, men en el cykel må ikke kunne køre mere end 20km/t uden du selv træder i pedalerne. Desuden kræves hos 45km/t el cyklerne både ansvarsforsikring, hjelm, og knallertbevis – med mindre man er fyldt 18år. Er du mellem 17-18år, kan kørekort til bil også benyttes. Er du under 16 år og har ikke erhvervet dig et knallertbevis må du ikke køre på en el cykel, der kan køre mere end 25km/t.
Batteriets størrelse afgør som udgangspunkt, hvor langt du kan køre på én opladning. De angives på min hjemmeside som v (volt) og efterfølgende ah (ampere) , fx 48v 15ah, hvilket også er den størrelse de fleste modeller, jeg har på hjemmesiden ligger på. Jo højere de to værdier er, jo mere rækkevidde får du. En opladning tager på de fleste omkring 6-8 timer, men selvfølgelig afhænger dette af størrelsen på batteriet. Visse modeller har den mulighed at tilslutte op til tre batterier på én gang – der forlænger din rækkevidde gevaldigt. Ellers er det også muligt at tilkøbe et ekstra batteri du simpelthen har med i tasken, når du skal afsted, så kan du skifte undervejs, hvis der kun er plads til ét batteri på din cykel.
Visse modeller har batteriet indbygget i stammen på din cykel, eller hvor der er lavet plads i stammen, til at det kan komme der i (og derved er aftageligt) andre modeller har batteriet påmonteret på selve stammen, hvor det så også er portabelt. Enkelte modeller har batteriet fastmonteret inde i stammen, hvor det ikke kan tages ud – det skal derfor oplades sammen med cyklen eller cyklen skal foldes hvergang, du skal have batteriet ud til opladning.
Vær opmærksom på, at dit batteri løbende selvaflader, så skal du ikke bruge det over en længere periode (mere end 1 måned), så er det vigtigt, at du løbende oplader det. Det er også altid en god idé, at have sit batteri til at opbevare sit batteri i stuetemperatur, da dette er med til at bebeholde levetiden på dit batteri.
Det er grundlæggende størrelsen på dit batteri, der afgør din rækkevidde – selvfølgelig afhængig af, hvor meget du selv træder til. Hertil er der mange udefrakommende faktorer der også spiller ind; vind, vejr, terræn, din kropsvægt mv.
Kører du i højeste mode, vil dit batteri blive drænet hurtigere. Du vil også opleve at måske både din tophastighed og rækkevidde falder i vinterperioden pga kulden. Du skal som udgangspunkt dividere samtlige opgivet kilometer du ser for hver model med 2 – så får du et mere realistisk billede af en reel rækkevidde.
Alle cykler hos Wheelriders kommer med display af en art – på de fleste et større LCD display. Dette fortæller noget om din hastighed, antal kørte km, hvilket mode du kører og hvor meget strøm der fortsat er på dit batteri. Bemærk disse displays ikke er bygget til det danske vintervejr med regn, sne og masser af salt. Displayet vil på sigt skulle skiftes, da det ikke holder til al den regn – så lad cyklen stå hjemme så meget du kan, når de større regnbyger kommer.
Den vigtigste sikkerhed du har. Gode bremser er et must, og de fåes enten med almindelige skivebremser eller hydrauliske bremser. Hydrauliske er dyrere, men giver dig også en bedre og mere effektiv bremseegenskab. Hos Wheelriders kommer den overvejende størstedel af el cyklerne med almindelige skivebremser, men der er altid den mulighed, at opgradere til hydrauliske. Det er meget vigtigt, dine bremser altid fungerer optimalt – derfor er det en god idé løbende at tjekke hvor gode de er til at bremse. Vær obs på dine bremseklodser, der med tiden slides ned – det sker ofte fra omkring 4-500km, helt afhængig af hvor meget du bremser. Har du hydrauliske bremser, skal du huske, at disse skal have påfyldt bremseolie fra tid til anden.
Gearskiftesystemet er vigtigt, da flere gear og kvaliteten af dette system ofte giver flere muligheder i det terræn du måtte køre i. Det primære mærke, du finder gearsystemet i på modeller her på hjemmesiden er Shimano, der er ganske god kvalitet. De fleste gearsystemer er udvendige gear, da motoren der primært findes på disse el cykler er baghjulstrukken – motoren sidder altså i navet på baghjulet. Gearsystemet består primært af 7-9 gear – enkelte mountain bike modeller har op mod 21 gear.
Dækkene på de el cykel modeller du finder på Wheelriders.dk er pneumatiske, hvilket vil sige der er en slange i dækket, der er pumpet luft i. De fleste el cykler har en dæk størrelse på 26″x1.95″, men her hos Wheelriders, finder du hovedsagligt “Fat bikes” med store 20″x4.0″ og 26″x4.0″ dæk. Disse ligger bedre på vejen, er mere stabile og giver bedre komfort – især ved højere hastigheder.
Du kan primært få 3 typer pneumatiske dæk:
Du kan sagtens køre med off-road dæk rundt i byen og på asfalt – deres fulde potentiale kommer dog først rigtig til udtryk når du kommer væk fra vejen og ud i noget terræn at køre.
Affjedring er ikke et must, men det er bestemt “nice to have”. Det giver hele din køretur en langt mere behagelig oplevelse og diverse bump på vejen absorberes i fjedrene. De el cykel mærker, du finder her på hjemmesiden, har stort set alle en eller anden form for affjedring. Det er enten støddæmper som standard, enten foran og eller bag eller hydrauliske støddæmper, der har en større komfort i sig. Hvilket støddæmper, du skal vælge, og om det både skal være foran og bag, kommer helt an på det terræn du skal køre i, hvor langt du skal køre hvergang og hvor lang tid turen tager.
En el cykel kan kan hurtigt veje en del ekstra, og de fleste modeller på hjemmesiden ligger da også på den anden side af 30kg – så det er ikke en cykel, man sådan lige bærer på. Grunden til den højere vægt er primært motor og batteri.
Samtlige cykler på Wheelriders er lavet i aluminium, lige med undtagelse af et par stykker, der primært er lavet af stål, da disse modeller er noget kraftigere end en 45km/t el cykel.
Det kan være svært at gennemskue, hvilken el cykel man skal købe. Det er altid en god idé at starte med at finde ud af, hvor meget den skal bruges, i hvilket terræn den skal bruges i, og hvor langt og hurtigt den skal kunne køre. Så kan man altid herfra skære udvalget ned. Ønsker man bagagebærer samt kurv? Hvor vigtigt er det med affjedring, er også noget man kan tage med i sine overvejelser.
Du kan via filter funktionen inde på el cykler filtrer og tilpasse dine ønsker på flere parametre, såsom; hastighed, rækkevvidde, cyklens vægt og mange flere.
Er du stadig i tvivl, er du altid velkommen til at sende mig en mail på hej@wheelriders.dk – så vender jeg retur.
Cookie | Duration | Beskrivelse |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |