råd og vedligeholdelse

Tillykke med dit køb! Jeg håber virkelig du får kørt en masse fantastiske ture. Jeg har oprettet dette afsnit, så du er godt forberedt på at køre, så tag dig tid til at læse det. Afsnittet er primært lavet til el løbehjul, men visse afsnit, kan også sagtens bruges, hvis du har købt en EUC, e-skateboard eller en el cykel.

Det vigtigste er, at køre sikkert, hvad enten det er på dit nye el løbehjul, EUC, e-skateboard eller el cykel. Dette er ikke et legetøj; de er kraftfulde maskiner, så du skal lære at køre dem ordentligt og ansvarligt.
Du kan hurtigt finde ud af, hvordan du kører på dit el løbehjul, men gør dig selv den tjeneste, at starte med at køre på et sikkert sted med begrænsede forhindringer. Et par vigtige ting at huske, når man kører:

Brug flade sko

Alm sko er ideelle, jeg kan ikke anbefale flip-flops eller sandaler.
Jeg anbefaler stærkt at bære hjelm til enhver tid og andet beskyttelsesudstyr, hvis du føler det er nødvendigt; såsom: albue- og knæbeskyttere og polstrede handsker, der giver et mere fast greb om styret.
Hvis du kører i mørket, skal du bære synligt og reflekterende tøj.
Når du kører, skal du se fremad! Jeg ved, at det lyder fjollet, men der kan være distraktioner omkring dig. Vær opmærksom.
Brug ikke din telefon, mens du kører.
Sørg for, at du kender funktionerne, at du forstår styreenheden og kender alle aspekter af det du kører på.
Når du kører på dit el løbehjul, må du IKKE trække i eller trykke på håndtaget/ styret. Ved acceleration eller bremsning må du ikke trække eller skubbe på håndtaget/ styret.
Når du kører på dit el løbehjul, brug dine fødder til at flytte dit massemidtpunkt. Håndtaget/ styret er ikke designet til at tage en tung vægt, hvis du læner dig op ad den, trækker og skubber den, får du problemer med den i fremtiden.
Jeg kan ikke anbefale at køre i voldsom regnvejr, da det kan tage skade, da dette bl.a. kan beskadige batteriet, dit display og din motor, og det dækkes ikke af garantien, hvis det er forårsaget af vandskade.

Opsætning før en tur og vedligeholdelse af dit el løbehjul

Samlet set vil valg af et el løbehjul eller EUC i høj kvalitet betyde, at du får færre problemer, men hvis du forsømmer dit el løbehjul, EUC, e-skateboard eller EUC og ikke vedligeholder det, kan det være farligt at køre.
Sørg derfor, altid for at det fungerer og vedligeholdes fuldt ud, før du kører på det. Dette betyder, at:

Bremserne skal reagere korrekt, dækkene skal pumpes op til det korrekte tryk (det korrekte dæktryk står på dine dæk), og lysene virker foran og bagpå.
Kontroller, at alle bolte er strammet ordentligt, og at intet løsner sig.
Det er også en god idé at læse manualen, der fulgte med i dit køb og se, hvilken anden forebyggende behandling producenten anbefaler.

Motor

Din motor, uanset om det er din el cykel eller el løbehjul har ikke godt af regnvand. Det vil på sigt langsomt trænge ind og du skal regne med at motor skal skilles ad 1 gang om året – afhængig af hvor slem en vinter det har været. Er det ikke noget du selv kan klare, så tag fat i din lokale cykelmekaniker. Rust samler sig og i sidste ende, vil din motor stoppe med at virke, hvis du ikke får den renset. Det kunne være et fast forårs-ritual, så du er helt klar til sommer.

Bremsesystemet

El løbehjul har forskellige bremsemetoder, så læs din medfølgende manual igennem for at få specifikke instruktioner om vedligeholdelse af bremsesystemet. Bremser slides over tid ligesom alt andet, så sørg for at de fungerer korrekt. Her kan det både svare sig at få skiftet sine bremseklodser og det kan også være fint at eftertjekke sine bremseskiver med mere længerevarende mellemrum (6-12 måneder). Se her for accessories.

Kørsel i dårligt vejr

Du kan med de fleste el løbehjul godt køre i let regn. Visse modeller er bedre bygget til det end andre. Modeller der har et Minimotors EY3 display er ikke vandtætte, og det er derfor en rigtig god idé at vandtætne dette. Mange displays på cyklerne vil også på sigt tage skade af for meget regn. Her kan du fx. bruge noget film og spænd det med en strip. Kan du lade dit el løbehjul stå i mere voldsom regn og snevejr, så er dette at anbefale. Kan dette ikke undgås, så sørg for at tørre el løbehjulet af efter brug, især rundt ved motoren, display og dine bremsere.

Kørsel om vinteren

Du skal regne med at både din rækkevidde og din topfart falder i vinter-perioden, hvor vejret udenfor ligger på omkring frysepunktet. Dette er fordi kulden påvirker batteriets performance. Du kan som hovedregel trække 10-20% fra din rækkevidde og 5-10% fra din topfart i vinter-perioden. Du kan også overveje at investere i et par vinterdæk til dit el løbehjul. Sørg for at få alt det salt af løbehjulet som muligt, da dette på ingen måde er godt for hverken dit el løbehjul, EUC eller el cykel – det øger sandsynligheden for rust gevaldigt. Find bl.a. vinterdæk til dit el løbehjul under accessories.

Rengøring af dit el løbehjul

Hvis du holder dit el løbehjul rent, vil det forhindre skidt, der kan bygge sig op og forårsage problemer i det lange løb. Prøv ikke at bruge vand, men bare en klud eller en tandbørste til snavs, der har samlet sig under dækket, omkring bremserne og andre små steder.

Batteri – generelt

Du skal passe på dit batteri. Afsnittet lader sig gælde for alle typer batterier.

Lad aldrig batteriet løbe tør, hverken på en tur eller hvis det ikke er i brug da dette nedsætter levetiden på batteriet. Lad generelt set aldrig dit batteri kommer under 20% – hvis det kan undgås, da det kan nedsænke levetiden på batteriet. 
Oplad aldrig dit batteri når det er koldt – dette kan ligeledes nedsænke levetiden på batteriet. Vent til det har fået stuetemperatur.
Opbevar dit batteri ved stuetemperatur. Hvis batteriet udsættes for langvarig varme eller kulde, kan det beskadige batteriet eller reducere dets funktion.
Hvis du bemærker, at dit batteri ikke fungerer som det skal, skal du udføre en fuldstændig konditioneringscyklus. For at gøre dette skal du køre dit batteri, indtil det er helt tomt, og derefter oplade det tilbage til fuld effekt. Dette vil løse mange små problemer, der ligner en computer genstart. Du skal muligvis gøre dette to eller tre gange for at opnå den ønskede effekt.
Hvis du kører på dit el køretøj i regnvejr, kan det være en rigtig god idé, at fjerne alt overskydende vand med et håndklæde med det samme – især omkring de elektriske dele.
Brug kun opladeren, der fulgte med til dit el køretøj, eller en officiel udskiftning. Brug af den forkerte oplader kan føre til under- eller overopladning af batteriet og få det til at eksplodere.

Batteri – opbevaring over en længere periode

Oplad dit batteri til 60-80%, når det ikke er i brug over en længere periode på flere måneder, fx. over vinteren.
Oplad gerne batteriet 1 gang hver 4.-8. uge til et sted mellem 60-80%, da dit batteri over tid selvaflader.
Opbevar dit batteri ved stuetemperatur, dette gælder uanset om du har købt en EUC, et el løbehjul eller en el cykel. Hvis batteriet udsættes for langvarig varme eller kulde, kan det beskadige batteriet eller reducere dets funktion.

Batterikapaciteten du har tilbage, der vises på dit display er kun vejledende, hvorfor dit batteri kan være længere mod 0% end dit display måske viser dig. Den mest præcise måling af dit batteries kapacitet er en måling med et voltmeter. Magen til denne video: Sådan checker du volt.

Undgå at løbe tør for strøm, da dette på sigt, kan formindske levetiden på dit batteri.
Find en oversigt over batteri procent her

IP rating – hvor godt klarer dit el løbehjul sig i naturens elementer?

IP (International protection) rating er en skala, der bruges til at fortælle noget om, hvor resistens et givent produkt er overfor vand og støv.

Første tal/ bogstav fortæller noget om, hvor modstandsdygtigt produktet er overfor støv.

Andet tal fortæller noget om, hvor modstandsdygtigt produktet er overfor vand.

Vedligeholdelse af din cykel

Dette afsnit er hovedsagligt tiltænkt problemer med rust på din cykel, der kan angribe selv de bedst beskyttede overflader.

Forebyggelse: Det er altid en god idé at vaske de større dele med en WD-40 cykelrenser og efterfølgende tørre af, når du har været ude i regn, mudder og andet slud. Jeg kan anbefale dig at investere i en WD-40 multifunktion, der bl.a. beskytter metallet mod rust og korrosion, der efterfølgenden bruges på alle de store dele. Dette er især en god idé hvis du sætter cyklen i garagen i vinterperioden, når den ikke er i brug.

Når det er sket: rust på en kæde, eller tandhjul og nav bagved skal behandles med en WD-40 cykel affedtningsmiddel, der fjerner fedt, olie og snavs – og kræver ikke skylning. Når rusten er fjernet afsluttes behandling med WD-40 multifunktion, mens det på kæden anbefales at anvende WD-40 specialist kæde smørelse på både bag- og fordelene.

Kørsel om vinteren: dette er generelt en periode, hvor der ligger rigtig meget salt på vejene. Dette øger sandsynligheden for rust gevaldigt – sørg derfor, for at få tørt så meget af som muligt efter en tur – især ved de større elektriske dele.

Komplet oversigt over IP klassifikationer:

Ingen = Muligvis en vis vandmodstand, men ikke garanteret; ikke egnet til våde forhold

IPX0 = Ingen beskyttelse
IPX4 = Våd jord, tåge/tåge; let/ sjældent regn
IPX5 =Let, konstant regn, vandpytter
IPX6 = Beskytter mod kraftig regn fra flere vinkler.
IPX7 = Beskytter mod nedsænkning i vand op til 1m. i 30min.
IP34 = Sjældent støvede, stenede veje; vådt underlag, tåge, let/ sjældent regn
IP4 = Lejlighedsvis terrænkørsel; vådt underlag, tåge, let/ sjældent regn

IP45 = Beskyttet mod vandsprøjt fra enhver vinkel

IP51 = Beskyttet mod mindre støvede veje og kondensvand

IP53 = Beskytter mod vand med en maksimal hældning på 60 grader ifht sin normale stilling

IP54 = Lejlighedsvis terrænkørsel; vådt underlag, tåge, let/ sjældent regn

IP55 = Lejlighedsvis terrænkørsel; vandpytter, let, konstant regn
IP56 = Beskytter mod vandsprøjt fra enhver vinkel, samt indtrængning af støv
IP65 = Terræn; vandpytter, let, konstant regn
IP67 = Terræn; kraftig, konstant regn

Og hvis vi dykker lidt ned i tallene, ser tabeller og klassifikation således ud:

Liste over støv klassifikation (dette er det første tal):

X = Ej testet

0 = Ingen beskyttelse

1 = Beskyttet mod objekter > 50mm

2 = Beskyttet mod objekter > 13mm

3 = Små objekter > 2mm

4 = Meget små objekter > 1mm

5 = Meget stærk beskyttelse mod støv

6 = Støvsikker

Liste over vand klassifikation (dette er det andet tal):

X = Ej testet

0 = Ingen beskyttelse mod vand

1 = Dryppende vand

2 = Dryppende vand fra en 15° opadgående vinkel

3 = Vandsprøjt op til 60° fra en opadgående vinkel

4 = Vandsprøjt fra en hvilken som helst vinkel

5 = Vandtryk fra en hvilken som helst vinkel

6 = Højt vandtryk fra en hvilken som helst vinkel

6K = Meget højt vandtryk fra en hvilken som helst vinkel

7 = Nedsænkelse i op til 1m vand i 30 min.

8 = Nedsænkelse i vand op til 3m

9K = Ekstremt højt vandtryk og høj temperatur i hvilken som helst vinkel

Som altid, kontakt mig venligst for yderligere spørgsmål på hej@wheelriders.dk

Winter deals

Op til 25%

Se det store udvalg på hjemmesiden med gode rabatter på udvalgte produkter! Dette gælder både under accessories, men også el køretøjer.

0
YOUR CART
  • Ingen produkter i indkøbskurven.