Råd og vedligeholdelse

Du kan under dette afsnit læse mere omkring service, vedligeholdelse samt generelle råd. Vær opmærksom på, at udgifter hos en cykelmekaniker er for egen regning – dette gælder uden undtagelser, og det anbefales du får dit køretøj til service; første gang efter 1 måned, og herfra hver 6. måned. 

Det vigtigste er, at køre sikkert, hvad enten det er på dit nye el løbehjul, EUC, e-skateboard eller el cykel. Dette er ikke et legetøj; de er kraftfulde maskiner, så du skal lære at køre på dem ordentligt og ansvarligt. Jeg vil i dette afsnit bruge ordet el køretøj, der dækker over en fælles betegnelse for EUC, e-skateboards, el cykler og el løbehjul.

Det er meget nemt og hurtigt at finde ud af, hvordan du starter og bruger dit el køretøj, men gør dig selv den tjeneste, at starte med at køre på et sikkert sted med begrænsede forhindringer. Et par vigtige ting at huske, når man kører:

Vær opmærksom 

Når du kører, skal du se fremad! Jeg ved, at det lyder fjollet, men der kan være distraktioner omkring dig. Vær opmærksom.
Brug ikke din telefon, mens du kører.

Kend dit el køretøjs funktioner

Sørg for, at du kender funktionerne; at du forstår styreenheden og kender alle aspekter af det du kører på. En lille, men meget vigtig note; Når du kører på dit el løbehjul, må du IKKE trække i eller trykke på håndtaget/ styrepinden. Ved acceleration eller bremsning må du ikke trække eller skubbe på håndtaget/ styrepinden.
Når du kører på dit el løbehjul, skal du bruge dine fødder til at flytte dit massemidtpunkt. Håndtaget/ styrepinden er ikke designet til at tage en tung vægt, over gentagne gange af flere episoder. Hvis du trækker og skubber den frem og tilbage ved høje hastigheder og under bremsning ved høj fart, VIL du få problemer med styrepinden i fremtiden – dette gælder uanset hvor dyrt et el løbehjul, du har købt. Det er set hos alle de store mærker; Vsett, Segway, Zero, MiniMotors – blot for at nævne en håndfuld. 

Opsætning før en tur og vedligeholdelse af dit el køretøj

Samlet set vil valg af et el køretøj i høj kvalitet betyde, at du (potentielt) får færre problemer, men hvis du forsømmer dit el køretøj og ikke vedligeholder det, kan det være farligt at køre på.
Sørg derfor altid for, at det fungerer og vedligeholdes fuldt ud, før du kører på det. Dette betyder, at:

  • Vær iklædt korrekt (og synlig) beklædning og fodtøj (brug hjelm, handsker, knæ- /albuebeskytter).
  • Bremserne skal reagere korrekt.
  • Dækkene skal pumpes op til det korrekte tryk (det korrekte dæktryk står på dine dæk).
  • Lysene virker foran og bagpå.
  • Samtlige bolte er strammet ordentligt, og intet løsner sig.

Det er også en god idé at læse manualen, der fulgte med i dit køb og se, hvilken anden forebyggende behandling producenten anbefaler.

Bremsesystemet

El køretøjer har forskellige bremsemetoder, så læs din medfølgende manual igennem for at få specifikke instruktioner om vedligeholdelse af bremsesystemet. Dine bremser slides over tid ligesom alt andet, så sørg for at de fungerer korrekt. Her kan det både svare sig at få skiftet bremseklodser, tjekket olie (hvis du har hydrauliske bremser installeret) og det kan også være fint at eftertjekke bremseskiver med mere længerevarende mellemrum (6-12 måneder). Se her for accessories.

Kørsel i dårligt vejr

Jeg kan ikke anbefale, at køre i voldsom regnvejr, da dit el køretøj kan tage skade af dette. Så lad den hellere stå i garagen, hvis det er muligt. Dit batteri, motor og display er især tre meget skrøbelige dele overfor naturens elementer. Producenterne er blevet bedre til, at producere modeller, der kan holde til almindelig regnvejr, men enhver vandskade – uanset årsag, er ikke dækket af din produktgaranti.

Visse modeller er bedre bygget til regnvejr end andre. Se altid efter IP rating på hver model, der er en skala for, hvor godt et el køretøj klarer sig i naturens elementer.  Du finder den komplette IP rating liste i bunden af dette afsnit. 

Kørsel om vinteren

Du skal regne med at både din rækkevidde og din topfart falder i vinterperioden, hvor vejret udenfor ligger på omkring frysepunktet. Dette er fordi kulden påvirker batteriets performance. Du kan som hovedregel trække 5-10% fra din rækkevidde og topfart i vinterperioden – i visse episoder mere end 10%. Du kan også overveje at investere i et par vinterdæk til dit el løbehjul. Sørg for at få rengjort dit el køretøj efter hver tur, da du derved mindsker rust, men også øger sikkerheden på dit el køretøj. 

Rengøring af dit el køretøj

Hvis du holder dit el køretøj rent, vil det forhindre skidt, der kan bygge sig op og forårsage problemer i det lange løb. Prøv ikke at bruge vand, men bare en klud eller en tandbørste til snavs, der har samlet sig rundt omkring. Vær især omhyggelig ved bremserne og motoren.

Når rusten først er kommet

Dette afsnit omkring rust er hovedsagligt tiltænkt, dig der har en el cykel. Rust kan angribe selv de bedstbeskyttede overflader.

Forebyggelse: Det er altid en god idé at vaske de større dele med en WD-40 cykelrenser og efterfølgende tørre af, når du har været ude i regn, mudder og andet slud. Jeg kan anbefale dig at investere i en WD-40 multifunktion, der bl.a. beskytter metallet mod rust og korrosion, der kan bruges på alle de store dele. Dette er især en god idé, hvis du sætter cyklen i garagen i vinterperioden, når den ikke er i brug (Husk at få dit batteri ind til opladning løbende – læs mere under batteri, længere nede)

Når det er sket: Rust på en kæde, eller tandhjul og nav bagved skal behandles med en WD-40 cykel affedtningsmiddel, der fjerner fedt, olie og snavs – og kræver ikke skylning. Når rusten er fjernet afsluttes behandling med WD-40 multifunktion, mens det på kæden anbefales at anvende WD-40 specialist kæde smørelse på både bag- og fordelene.

Du kan finde disse produkter ved hjælp af en hurtig Google søgning.

Batteri – generelt

Her får du nogle meget vigtige key points ifht dit batteri.

  • Lad aldrig dit batteri løbe tør for strøm; hverken på en tur eller hvis det ikke er i brug, da dette nedsætter levetiden på batteriet.
  • Oplad aldrig dit batteri når det er koldt – dette kan nedsænke levetiden på batteriet. Vent til det har fået stuetemperatur.
  • Opbevar dit batteri ved stuetemperatur. Hvis batteriet udsættes for langvarig varme eller kulde, kan det beskadige batteriet eller reducere dets funktion.
  • Sørg for at oplade dit batteri 1 gang i ugen, således du holder cellerne aktive. Dette er alfa-omega, for at dit batteri fungerer optimalt. 
  • Brug kun opladeren, der fulgte med til dit køretøj, eller en officiel udskiftning. Brug af den forkerte oplader, kan føre til under- eller overopladning af batteriet og få det til at eksplodere.
  • Oplad aldrig dit batteri uden for syne. 

Batteri – opbevaring over en længere periode

  • Oplad dit batteri til 60-80%, når det ikke er i brug over en længere periode på flere måneder, fx. over vinteren.
  • Oplad gerne batteriet 1 gang hver 2-4. uge til et sted mellem 60-80%, da dit batteri over tid selvaflader.
  • Opbevar dit batteri ved stuetemperatur. Hvis batteriet udsættes for langvarig varme eller kulde, kan det beskadige batteriet eller reducere dets funktion.

Du kan finde en oversigt over hvor mange procent, du nogenlunde kan regne med, du har tilbage i takt med, at batteriet mister kapacitet på en køretur.

Find en oversigt over batteri procent her.

Konditioneringscyklus

Hvis du bemærker, at dit batteri ikke fungerer som det skal, skal du udføre en fuldstændig konditioneringscyklus. For at gøre dette, skal du køre dit batteri helt tomt. Derefter foretager du en fuld opladning.  Dette vil løse mange små problemer, der ligner en computer genstart. Du skal muligvis gøre dette to eller tre gange for at opnå den ønskede effekt.

IP rating – hvor godt klarer dit el køretøj sig i naturens elementer?

IP (International protection) rating er en skala, der bruges til at fortælle noget om, hvor resistens et givent produkt er overfor vand og støv.

Første tal / bogstav fortæller noget om, hvor modstandsdygtigt produktet er overfor støv.

Andet tal fortæller noget om, hvor modstandsdygtigt produktet er overfor vand.

Ingen = Muligvis en vis vandmodstand, men ikke garanteret; ikke egnet til våde forhold

IPX0 = Ingen beskyttelse

IPX4 = Våd jord, tåge/tåge; let/ sjældent regn

IPX5 =Let, konstant regn, vandpytter

IPX6 = Beskytter mod kraftig regn fra flere vinkler.

IPX7 = Beskytter mod nedsænkning i vand op til 1m. i 30min.

IP34 = Sjældent støvede, stenede veje; vådt underlag, tåge, let/ sjældent regn

IP4 = Lejlighedsvis terrænkørsel; vådt underlag, tåge, let/ sjældent regn

IP45 = Beskyttet mod vandsprøjt fra enhver vinkel

IP51 = Beskyttet mod mindre støvede veje og kondensvand

IP53 = Beskytter mod vand med en maksimal hældning på 60 grader ifht sin normale stilling

IP54 = Lejlighedsvis terrænkørsel; vådt underlag, tåge, let/ sjældent regn

IP55 = Lejlighedsvis terrænkørsel; vandpytter, let, konstant regn

IP56 = Beskytter mod vandsprøjt fra enhver vinkel, samt indtrængning af støv

IP65 = Terræn; vandpytter, let, konstant regn

IP67 = Terræn; kraftig, konstant regn

Og hvis vi dykker lidt ned i tallene, ser tabeller og klassifikation således ud:

X = Ej testet

0 = Ingen beskyttelse

1 = Beskyttet mod objekter > 50mm

2 = Beskyttet mod objekter > 13mm

3 = Små objekter > 2mm

4 = Meget små objekter > 1mm

5 = Meget stærk beskyttelse mod støv

6 = Støvsikker

X = Ej testet

0 = Ingen beskyttelse mod vand

1 = Dryppende vand

2 = Dryppende vand fra en 15° opadgående vinkel

3 = Vandsprøjt op til 60° fra en opadgående vinkel

4 = Vandsprøjt fra en hvilken som helst vinkel

5 = Vandtryk fra en hvilken som helst vinkel

6 = Højt vandtryk fra en hvilken som helst vinkel

6K = Meget højt vandtryk fra en hvilken som helst vinkel

7 = Nedsænkelse i op til 1m vand i 30 min.

8 = Nedsænkelse i vand op til 3m

9K = Ekstremt højt vandtryk og høj temperatur i hvilken som helst vinkel

Jeg håber dette afsnit gjorde dig klogere, hvad enten det er en el cykel, EUC, e-skateboard eller el løbehjul du har købt.