EUC guide

Dette afsnit er lavet til dig, der ønsker mere information omkring en EUC. Det er en forkortelse for Electric Unicycle, der er et selvbalancerende køretøj med ét hjul. Du vil i dette afsnit få en uddybende forklaring på alle delene en EUC består af. Du kommer til at få en gennemgang af alt fra dæk, bremser, batteri, motor, affjedring og det der ligger ind i mellem!

En EUC er bygget op omkring et køretøj med ét hjul. Du står på pedaler eller pads. Nogle modeller har puder for dine knæ og benene, der giver mere komfort – især når du kører længere ture. Nogle topmodeller har også indbyggede affjedring, der ligeledes giver en øget komfort. Du læner dig frem, for at øge farten på din EUC.

Dette afsnit kommer igennem den motor der driver din EUC – en elektrisk navmotor. Vi skal kigge på nominel effekt vs peak power, og vi skal rundt omkring forskellen på en hastighedsnavmotor og momentnavmotor. I sidste del af dette afsnit kigger vi på de symptomer der kan være på dårlige lejer i en navmotor samt forslag til hvordan dette kan løses. Det er altså lige så meget et how-to-fix afsnit.

Hvad er en elektrisk navmotor?
Lad os starte med selve din motor. Navmotoren er strømkilden til din EUC. De giver det drejningsmoment, der er nødvendigt for at flytte hjulet og kommer i en række forskellige former, størrelser og kapaciteter. Navmotorer findes i alle typer EUC’er og har varierende mængder effekt – hvad der ofte måles i watt.
Navmotorer bruges ofte sammen med regenerativ bremsning, som giver dem mulighed for at genoplade deres eget batteri, mens de decelererer eller bremser for at sænke farten på en bakke, eller når de kommer ned fra hastigheder over ca 40km/t. Dette skyldes, at navmotorer ikke producerer elektricitet på egen hånd, så de har brug for en måde at genoplade sig selv, da de bruger den op under drift.
Størrelsen og typen af navmotor vil afhænge af hvor du skal bruge din EUC til – altså hvilket terræn.

Effekt

Den effekt (power) vi finder i en navmotor (hub motor), er drivkraften i din EUC som hele dækket, fælgen og motoren genererer, og kommer i forskellige størrelser og former, afhængig af hvilken EUC det drejer sig om – de større og mere kraftfulde EUC’er vil have en større navmotor (kendt som hub motor på engelsk).

Når man går ned i detaljerne på en navmotor, så er én af de store forskelle på disse ifht de børsteløse (brushless) motorer du finder på bl.a. el løbehjul, at en navmotor på en EUC er gearløs. De er designet til, flere viklinger, der forbedrer effektiviteten gevaldigt, fordi hver vikling bærer en del af belastningen, mens andre hviler på samme tid. Disse gearløse motorer har også en tendens til at holde længere pga færre bevægelige dele. Du vil også regenererer energi gennem regenerativ bremsning, når du decelererer eller kommer ned ad bakke på din EUC.

Nominal Power

Det er den standard måleenhed for hvor meget omdrejningsmoment, der vil være til rådighed for at drive din EUC. Nominal power måles i watt og refererer til den effekt en motor kan producere UDEN at beskadige sig selv. Normalt betegnes denne nomial power i watt eller W, der afspejler hvor meget de interne viklinger er i stand til at producere. Jo højere watt (w) jo mere nominal power vil du have, og som regel også jo højere top hastighed ville din EUC kunne klare. 

Forskellen mellem nominal power vs peak power 

Jeg var lidt inde på det i starten af dette afsnit også. Lige for at opsummere er nominal power, den effekt din motor kan levere ved kontinuerlig brug. Peak power (eller output) er den øjeblikkelige effekt, en effekt, der kun kan holdes i en kort periode, før der sker en overophedning eller andre seriøse problemer. 

Hastighedsnavmotor vs momentnavmotor

Du kan købe en EUC med to forskellige former for navmotorer, og det er vigtigt at kende forskellen, da det kommer an på hvad du ønsker primær fokus så, at sgie fra din motor skal være. Jeg vælger at bruge de engelske betegnelser, da dette gør det nemmere for dig, hvis du også læser andre steder. 

1. Hastighedsnavmotor: Med en hastighedsmotor er kablerne, magneterne og andre komponenter i den elektriske motor konfigureret til, at den elektriske ethjulet cykel kører kontinuerligt og effektivt ved lavere drejningsmoment (mindre peak output) ved højere rotationshastighed. En EUC med en navmotor med “hastighed” i tankerne vil have højere maksimal tophastighed og sandsynligvis bedre rækkevidde end den 2. konfiguration (nedenfor).

2. Momentnavmotor: Med en drejningsmomentmotor vil en EUC have mere drejningsmoment eller maksimal øjeblikkelig effekt, selvom den er klassificeret med den samme nominelle effekt (i watt) end et hastighedsmotornav. Dette giver EUC en stærkere acceleration fra stop, midtvejshastigheder og giver EUC’en meget bedre bakkeklatringsevne.
En momentnavmotor vil også køre ved generelt køligere temperaturer, da den er designet til mere effektivt at acceptere yderligere elektrisk strøm og bruge den. Begrænsningen af en momentviklet navmotor er naturligvis, at tophastigheden for EUC normalt vil være meget mindre end hastighedsnavmotoren.

Forventet levetid for en navmotor

Det kan variere utrolig meget – alt fra 5.000 – 10.000 timer (info fra respektive producenter), og kommer an på hvad motoren bruges til og hvilken belastning den er under. 

Funktionen af lejerne i en navmotor

Lejer hjælper din motor med at køre jævnt og samtidig opnå maksimal effekt. De forhindrer friktion mellem de indvendige komponenter i navmotoren samt sikrer sikker drift af din EUC. 

Der findes to forskellige typer lejer i en EUC:

1. En let leje – kaldes ofte et bøsningsleje: giver ofte mere beskyttelse mod slid, er billigere at købe, men har en dårligere belastningskapacitet end tunge lejer, hvilket kan føre til flere udskiftninger.

2. Et lungt leje – omfatter ofte kuglelejer.

Begge typer lejer er absolut vitale, da de også fungerer som støddæmpere mellem din motors aksel og selve hjulet. Et sæt lejer hjælper samtidig med at reducere vibrationer, der kan føres videre over i navet. 

Symptomer på dårlige lejer og hjulproblemer

Der findes mange symptomer på slidte eller dårlige lejer i navmotoren, heraf kan nævnes:

1. Klikke-, banke-, klunke- eller snappe lyde under kørsel

Høres ofte når du kører i sving, og kan stamme fra et slidt CV- (Constant Velocity) led. Dette vedrører akselgrænsefladen med motoren. Her kan dit navled måske lige trænge til at have sine lejer strammet op med klemmerne, så de ikke er for løse og rasler rundt derinde. Støjen kan komme fra en dårlig balancering af akselboltene/ møtrikkerne, der fører til flere vibrationer i især sving og rundt om hjørner – generelt set i manøvre hvor du foretager hurtige ændringer i din hastighed.

2. Slibelyde

Kan være en mekanisk skade i enten aksellejer og eller hjul-/nav-endesystemer. Dette betyder i de fleste tilfælde, at der har været eller en anden form for en ydre kraft, der forårsager materialettab eller overophedning af lejer, der kan stamme fra mangel på vedligeholdelse, f. eks. manglende smøring af de bevægelige dele. 

3. Brumme-lyd

Kan stamme fra mangel på luft i dit dæk – løses meget nemt, ved at pumpe dækket op til korrekt lufftryk (se dit dæk for info. Er lyden en mere konstant brummen eller ligefrem knurren i selve navmotoren, kan dette tyde på problemer med de elektriske dele; dine lejer trænger muligvis til en udskiftning. Du kan tjekke om den ene side er værre end den anden, og derved lokalisere hvilken lejer det drejer sig om. 

4. Overdreven hjulvibration eller slinger

Kan være et tegn på beskadiget dæk, hjul eller én af dine affjedrings komponenter. Er det meget slemt, kan en komplet udskiftning af navmotoren være nødvendig – dette ses bl.a. hvis dit chassis ikke er justeret korrekt (forkert vinkel, møtrikker spændt forskelligt)

5. Ujævnt dækslid

Èn af de hyppigste årsager til unormalt dækslid er forkert lufttryk i dækket. En slidt eller beskadiget aksel eller chassis vil kunne forårsage uregelmæssige bevægelser af navet. Over tid fører dette til dækslid.

Forebyggelse
En forebyggende foranstaltning, der kan hjælpe dig, er at du periodisk kontrollerer og smører aksellejerne med en let olie. Det kan anbefales at du ved hver 200-300km åbner din EUC for at komme ind til alle de tekniske dele, for at tjekke det hele. Her kan du smørre lidt olie på udsatte områder omkring din navmotor. En anden ting, er at sørge for, at dit dæk altid har det korrekte dæktryk – denne info ser du på dækket. Vær også opmærksom på general støj, slinger og rystelser – disse kan være tegn på, at der er noget galt med dine navlejer. Og disse ville skulle repareres eller udskiftes. Oplever du overdreven slinger når hjulet drejer, kan det være en god idé at få efterset din navmotor. Et mindre alvorligt problem med dårlige lejer eller fejl i navmotoren på din EUC er reduceret køreeffektivitet, der kan resulterer i kortere rækkevidde. Over tid, hvis du ikke får repareret fejlen, kan det formindske levetiden for de andre elektroniske komponenter, herunder batteri og styrekortet. Med øget friktion er der ekstra varme og slid på motoren. Dette kan reducere rækkevidden på din elektriske encykel. Det øgede strømbehov (ampere) fra den ineffektive, defekte motorenhed kan drastisk formindske levetiden for dine andre elektroniske komponenter, inklusive batteriet og styrekortet.

Du kan også holde øje med enhver slingre, rystelse eller slibning, når du kører på dit elektriske encykelhjul. Disse kan være tegn på, at der er noget galt med dine navlejer, og du skal have dem repareret eller udskiftet, hvis de er blevet beskadiget på nogen måde. Selvom dit navleje begynder at lave en ny støj, er det altid en god idé at få dem tjekket ud.
Når du fortsætter med at køre på din elektriske enhjuling over tid, vil du muligvis bemærke andre symptomer på dårlige navlejer, såsom uregelmæssigt dækslid eller overdreven slingre, når hjulet snurrer. Hvis du bemærker nogle af disse symptomer eller anden usædvanlig adfærd fra din elektriske ethjulet cykel, er det en god idé at få navmotoren efterset så hurtigt som muligt. Undgå også store mængder regn, især vandpytter, da disse kan beskade din motor og garanti dækker ikke vandskader. 

Konklusion

Jeg håber du er blevet lidt klogere på nominel effekt vs peak power og en hastighedsnavmotor (hh = high speed) vs en momentnavsmotor (torque)
Din navmotor er det, der driver din EUC, og det er det, der bestemmer, hvor hurtigt du kan accelerere fra stop til fuld fart. Det bestemmer også, hvad tophastigheden på din EUC vil være.
Uanset om du kører på fritiden eller er en veteranrytter, der har brug for maksimal effekt, samtidig med at du opretholder hastigheden eller off-road-kapacitet, bør forståelsen af, hvad nominel effekt vs. spidseffekt betyder, hjælpe dig med at beslutte, hvilken type navmotor der passer bedst til dine specifikke behov. for at få mest muligt ud af hver EUC-tur.

Kapacitet

  • Måles i Wh (watt-timer) – typiske EUC’er ligger mellem 500 Wh – 3.000 Wh.

  • Jo højere Wh, desto længere rækkevidde – men også mere vægt.

  • Mindre modeller (500–800 Wh) giver 15–30 km rækkevidde.

  • Store modeller (1.500–3.000 Wh) kan nå 80–150 km på én opladning.

Spænding & Celler

  • Spænding ligger typisk på 67V, 84V eller 100V.

  • Højere spænding giver mere kraft og højere tophastighed.

  • Batterier består ofte af 18650 eller 21700 lithium-ion celler.

Sikkerhed

  • Kendte mærker bruger BMS (Battery Management System), der beskytter mod overopladning, overafladning og overophedning.

  • Brug kun originale opladere.

Opladningstid

  • Varierer fra 2 til 12 timer afhængig af batteristørrelse og opladerens styrke (1,5A til 5A+).


Det er grundlæggende størrelsen på dit batteri, der afgør din rækkevidde – selvfølgelig afhængig af hvor mget du selv træder til. Hertil er der mange udefrakommende faktorer der også spiller ind; vind, vejr, terræn, din kropsvægt mv.

Kører du i højeste mode, vil dit batteri blive drænet hurtigere. Du vil også opleve at måske både din tophastighed og rækkevidde falder i vinterperioden pga kulden.

De fleste EUC’er har et simpelt LED- eller LCD-display:

  • Viser typisk:

    • Hastighed

    • Batteriniveau

    • Kilometerstand

    • Fejlkoder

    • Køretilstand (Eco, Sport)

App-forbindelse

  • De fleste moderne EUC’er har Bluetooth.

  • Via app kan du ofte:

    • Justere max hastighed.

    • Se detaljeret batteristatus.

    • Opdatere firmware.

    • Kontrollere lys og alarmer.


Bremser

EUC’er har ingen traditionelle bremser som på cykler. Du bremser ved at læne dig bagud:

  • Regenerativ bremsning: Når du bremser, lader motoren energi tilbage til batteriet.

  • Effektiv bremsning kræver erfaring – skarpe opbremsninger kræver balance og god vægtfordeling.

Nogle avancerede EUC’er har elektroniske bremseindstillinger, hvor du kan justere responsen.

Størrelse

  • Typiske hjulstørrelser: 12–22 tommer.

    • Små hjul: mere manøvredygtighed, men dårligere stabilitet ved høj fart.

    • Store hjul: bedre komfort på ujævnt underlag og stabilitet ved høj fart.

Dæktype

  • De fleste EUC’er bruger pneumatiske (oppustelige) dæk – giver affjedring og bedre greb.

  • Nogle få bruger massive (punkterfri) dæk, men de giver en hårdere køreoplevelse.

Mønster

  • Bykørsel: Slick eller let mønstret dæk.

  • Terræn: Kraftigt mønstrede offroad-dæk.

Vi skal i dette afsnit se lidt nærmere på omdrejningsmoment i din EUC. Vi kommer i samme omgang også forbi affjedring – en feature der er relavtiv ny inden for EUC verdenen. Omdrejningsmoment er en meget vigtig faktor ifht hvor god din EUC er til at køre op ad bakker. Man kan overordnet sige, at et hjul på din EUC, der vejer mindre har nemmere ved at accelerere og kører derved nemmere op ad en bakke. Når det er sagt, så påvirker både batteriets kapacitet, navets diameter og motorens kraft også dit omdrejningsmoment. En EUC med et højt omdrejningsmoment kan genere meget power, der får hjulet til at dreje rundt. 

Stiller vi to EUC op mod hinanden, hvor begge har samme motor effekt, men den ene EUC der har en diameter på 12 og den anden EUC har en diameter på 20, så vil den EUC, der har en mindre hjuldiameter komme til at føles som om, den har et bedre torque. Når det er sagt, så vil hjulet med den større diameter have et større område, der er i kontakt med asfalten (eller hvilket underlag, der nu køres på). Det større hjul, kan altså udøve mere kraft, og vil derfor klare en given bakke bedre end en EUC med samme motor effekt, men med mindre hjul diameter. Det er hvad der referes til som “mere kontakt betyder mere magt”-idé. 

Men så kommer der endnu en faktor i spil – vægten af din EUC. Dette betyder, at en lettere EUC med et mindre hjul og nav kan accelerere til sin tophastighed hurtigere end en større EUC på en flad overflade eller på en skråning for den sags skyld. Derudover er et mindre hjul i stand til at ændre dets massecenter hurtigere end større hjul med større navmotorer. Denne øgede smidighed kan gøre en EUC med et mindre hjul lettere til at kontrollere på stejle bakker, hvor du ville blive nødt til at anvende mere drejningsmoment og kraft meget hurtigt for at ændre køretøjets massecenter. Den absolutte effekt af en EUC (eller motorwatt) er vigtigere for tophastigheden, når du ikke behøver at forcere bakker eller accelerere.

Hvor tung er en EUC?

  • Letvægtsmodeller: 10–15 kg – nemme at bære, men kortere rækkevidde og lavere max hastighed.

  • Mellemklasse: 20–30 kg – balancerer rækkevidde, kraft og bærbarhed.

  • High-end performance: 35–50 kg – høj rækkevidde, stor motor, men tunge at løfte.

Husk!

  • Tjek vægten, hvis du skal bære din EUC op ad trapper eller ind i tog/bus.

Sikkerhed frem for alt! Det kan gå rigtig galt, hvis du først styrter på din EUC, men heldigvis findes der en masse forskelligt udstyr, du med fordel kan købe hjem, der stiller dig noget bedre, hvis uheldet er ude.

Jeg vil i dette afsnit prøve at komme ind på hvilke muligheder der er. Det er nødvendigvis ikke sikkert, at det hele er nødvendigt hver gang, men det er altid godt at være på den sikre side. 

Hoveddelen i dette afsnit:

  • En hjelm. Dette er simpelthen et absolut minimum. Du ved aldrig om det er pga huller i vejen, eller der ligger noget på vejen, der får dig til at styrte. Om det er en almindelig cykel hjelm eller en full-face hjelm er op til dig, men en almindelig cykel hjelm har bare visse mangler – især da du er meget sårbar på en EUC. 
  • Andet godt udstyr er at anskaffe sig et par håndledsbind (lavet til brug på EUC selvfølgelig), da dine de er meget udsatte. Og så kan det også anbefales at kigge på både ryg, bryst, knæ og albue beskyttere.
  • Brug din sunde fornuft. Hold øjnene på vejen og vær fokuserer når du kører. 

Regler varierer fra land til land – i Danmark f.eks. skal man følge regler for små motoriserede køretøjer:

  • Maks 20 km/t på offentlig vej.

  • Skal have lys og refleks.

  • Skal køres på cykelstier.

En EUC kan være et fantastisk transportmiddel – hurtigt, kompakt og sjovt. Vælg den rigtige ud fra rækkevidde, vægt, hastighed, og komfort – og husk at øve dig grundigt.